LIVE4LIFE    /    magazin    /    Slazené limonády versus čistá voda, boj rozumu nad chutí.

Slazené limonády versus čistá voda, boj rozumu nad chutí.

Magazín by Martin • 3. Leden, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Lidský organismus se asi z 60% skládá z vody. Voda je důležitá pro každou buňku v těle, její nedostatek může způsobit vážné zdravotní potíže. Proto lékaři i výživoví poradci doporučují  dodržovat pitný režim a přijímat dostatečné množství tekutin (obvykle cca 2 – 3 litry).

Voda je prostě základem všeho. Jestliže jí přijímáme málo, tělo si ji zadrží, což v důsledku znamená, že nám začnou otékat končetiny, později celé tělo, a my nabíráme na váze. Ve chvíli, kdy začnete tělu dodávat dostatek tekutin, organismus si přestane držet zásoby a nadbytečná voda se vyloučí. Pokud tedy zjistíte otoky nohou bez zjevné příčiny, může to paradoxně být nedostatkem vody v těle.

Káva, čaj, pivo, limo

S hospodařením vody v těle je to ještě trochu složitější. Některé nápoje ji totiž paradoxně pomáhají víc vylučovat, takže se do pitného režimu nezapočítávají. Je to jednak káva, která pomáhá odvodnit organismus, jednak k dehydrataci přispívají pivo a alkoholické nápoje vůbec. Ve chvíli, kdy vypijete šálek kávy, pro udržení správného množství vody v organismu byste ji měli zapít stejným množstvím vody.

Za správné nápoje se považují čaje, především bylinkové, čerstvé ovocné a zeleninové šťávy a pak voda. Hlavně voda, ta je pro lidský organismus nejpřirozenější. Bohužel jsme si zvykli pít nápoje ochucené a přislazované, které sice doplní potřebné tekutiny, ale škodí nám jinak. Tou potenciálně nebezpečnou skupinou jsou limonády – sladké, přibarvované, sycené oxidem uhličitým.

Co se děje v těle po třetince coly

Napadlo vás někdy pátrat po tom, co se stane, když vypijete sklenici oblíbené coca coly? Nemusíte hledat dlouho, stačí zadat si otázku do vyhledávače, na internetu je dost odpovědí. Shrňme si to: Ve 3 dl coca coly vypijete 10 kostek cukru. To, že vám nepřijde až tak přeslazená, je tím, že obsahuje kyselinu fosforečnou, díky níž je pocit sladkosti utlumen. Po dvaceti minutách se vám prudce zvýší hladina cukru v krvi a játra ho začnou přeměňovat na tuk. Po 40 minutách skončí vstřebávání kofeinu, rozšíří se zorničky, játra nestíhají zpracovávat cukr, takže ho ve větší míře pouští do krevního oběhu. Zvyšuje se produkce dopaminu, který stimuluje nervové receptory. Takhle nějak například reaguje tělo na dávku heroinu.

Další nebezpečnou složkou této limonády je benzoan sodný, konzervační látka, která dokáže poškodit DNA, způsobuje cirhózu jater a napomáhá ke vzniku Parkiinsonovy choroby. Škodlivost cukru je známá, nepříznivých následků způsobených jeho nadměrnou konzumací je dokázáno mnoho. Zmiňovaná kyselina fosforečná omezuje využití vápníku v těle, proto by ji vůbec neměly pít děti ve vývoji.

Nejen cola je nebezpečná

Coca cola a všechny nápoje colového typu v tom samozřejmě nejsou samy. I “ovocné” limonády jsou plné cukru, chemických barviv a konzervantů. Dokonce ani DIA varianty nejsou pro náš organismus lepší, často spíš naopak díky sladidlům, jako je aspartam, který při dlouhodobém používání může způsobovat nádory, psychické poruchy či epileptické záchvaty. V limonádách navíc bývá řepný cukr občas nahrazován isoglukózu, připravenou z kukuřice, protože je o polovinu levnější. Její škodlivé účinky jsou v tom, že nespouští v těle chemické reakce, vyvolávající pocit nasycení, na rozdíl od cukru z řepy. Naopak, podporuje chuť k jídlu a tím i riziko obezity. Z modifikované kukuřice se vyrábí i fruktóza, kterou se nápoje také přislazují.

 

Martin
3. Leden, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor