LIVE4LIFE    /    magazin    /    Reklama má za úkol prodat, takže vám klidně bude lhát.

Reklama má za úkol prodat, takže vám klidně bude lhát.

Magazín by Martin • 8. Leden, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Všimli jste si, jak velká spousta potravinářských společností začala podle posledních trendů vyrábět “zdravé” produkty? Najednou je všechno light, bez tuku, bez přidaného cukru, cereální. Nejnověji pak bez laktózy, bez lepku nebo třeba s chia semínky. Nadnárodní korporace se chytnou všeho, aby zvýšily zisky, takže jim není cizí ani reklama o prospěšnosti jejich výrobků na zdraví člověka.

Reklamní kampaně vycházejí z jednoduchého pravidla, že lidé věří tomu, co se řekne v televizi nebo píše v novinách. Například: tak dlouho nám tvrdili, že máme pít mléko, protože je zdravé, že ho většina lidí pije, aniž by si zjistila, co je na něm vlastně zdravého. Nebo pečivo, to je zdravější tmavé, cereální, vícezrnné. Kdo z nás si bude zjišťovat, jestli tmavý rohlík je tmavý, protože je z žitné mouky, nebo je jen přibarvený a upečený z mouky pšeničné, která je levnější? V supermarketu se to ještě možná dočtete na cenovce, kde je to napsáno písmeny tak drobnými, že je snadno přehlédnete, ale v malých soukromých krámcích tuto informaci u pečiva nedostanete.

Cereální sušenka je pořád sušenka

Nejrozšířenějším způsobem, jak reklamy klamou spotřebitele, je použití “zdravého” atributu v názvu. Cereální sušenka evokuje pocit, že je zdravá, ale samozřejmě i ta je plná rafinovaného cukru a tuku. Takže co je na ní zdravého? Müsli tyčinka v jogurtové polevě nebo v čokoládě má k racionální výživě stejně daleko jako svíčková s knedlíkem. A zjišťovali jste si někdy složení proteinových tyčinek velké švýcarské potravinářské korporace, které se v poslední době objevují u pokladen v marketech? Ze tří základních živin je v tyčince bílkovin nejméně. Podle tohoto vzorce je i obyčejná kobliha proteinová svačinka. Tragické na tom všem ovšem je, že už malé děti jsou přesvědčovány, že čokoládová tyčinka je zdravá, protože v každé je “porce mléka”.

Zdravý margarín je nebezpečný protimluv

Mně osobně trhá uši, když slyším, že některý margarín je zdravý protože obsahuje všechny ty zdravější tuky, než mají tuky živočišné. Jak dokážou tělo zbavit špatného cholesterolu a napomáhají srdeční činnosti.

Když pominu fakt, že lidstvo konzumuje mnohem víc tuků, než skutečně potřebuje, což přispívá k celosvětovému problému s obezitou, jak může vůbec někdo beztrestně prohlašovat, že jakýkoliv ztužený tuk je zdravý? Transmastné kyseliny obsažené v tucích ztužovaných hydrogenací, způsobují zvýšení špatného cholesterolu, což vede až ke 4 milionům úmrtí ročně jen v Evropě. EU už sice doporučila, že by se podíl průmyslově vyráběných tuků na trhu měl snížit, protože jsou škodlivé, hydrogenace je ale bohužel nejlevnější způsob ztužování rostlinných olejů. A v tomhle byznyse se točí hodně peněz.

Bez cukru, bez lepku, bez laktózy

Část lidské populace má zdravotní problémy vyvolané potravinami s lepkem (celiakie), takže musí držet bezlepkovou dietu. Další velká skupina lidí se lepku vzdává dobrovolně, protože věří, že i jim škodí. A výrobci bezlepkových produktů je v tom podporují a mnou si ruce nad zisky. Proč by jim měli vysvětlovat, že lepek, což je v podstatě souhrnný název pro prolaminy vyskytující se v obilovinách, pomáhá s trávením bílkovin v tenkém střevě.

Výrobky bez cukru taky nemusí být nutně zdravější altenativou, jak dost často tvrdí největší producent nealkoholických nápojů. Zero cukru totiž znamená více aspartamu, acesulfamu-K a cyklamátu. O aspartamu se ví, že může způsobit silné bolesti hlavy, bolesti břicha, nevolnost, zmámenost, poruchy vidění, ztráta paměti, deprese a alergie kůže, dokonce že je jedním z rizikových faktorů vedoucích k mozkovému nádoru. Cyklamát se vyrábí synteticky přidáním hydroxidu sodného či vápenatého do cyklohexylaminu, který se používá jako přípravek proti hmyzu nebo při výrobě plastů.

A pokud jde o laktózu, mléčné výrobky bez její přítomnosti jsou z hlediska příjmu vápníku naprosto zbytečné. Vstřebatelnost vápníku z mléka je totiž závislá na přítomnosti laktózy. Jestliže tedy patříte k těm, kdo mají intoleranci na laktózu, volte raději jiný zdroj vápníku a neutrácejte za to, co nefunguje.

Martin
8. Leden, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor