LIVE4LIFE    /    magazin    /    Suplementy – zbytečnost nebo nezbytnost? Co je lepší doplňovat a na co stačí vyvážená strava

Suplementy – zbytečnost nebo nezbytnost? Co je lepší doplňovat a na co stačí vyvážená strava

Magazín by Martin • 19. Březen, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Trh s potravinovými doplňky patří spolu s kosmetikou k největším za trhem s potravinami. Různé suplementy doplňují v těle, vitamíny, minerály, další mají pomáhat spalovat tuk a podporovat regeneraci kloubů a chrupavek. Je jich prostě všude plno a je těžké se orientovat, které jsou opravdu užitečné a které jsou jen zbytečnosti podpořené perfektním marketingem. A tak je často slyšet různé rádoby odborníky, kteří radí, co všechno bys měl “zobat”, jestli chceš vidět rychlé výsledky, a nezkušeným začátečníkům doporučují karnitin, kreatin, protein, glutamin, BCAA a řadu dalších. Běžný člověk dostává většinu potřebných živin vyváženou stravou, jestliže vám tedy v potravě nějaká složka chybí, měli byste si předělat jídelníček. Pro běžné fungování organismu skutečně dostáváte všechno potřebné potravou – sacharidy, proteiny, tuky i vitamíny a stopové prvky, potřebné pro spravně fungující metabolismus. Jsou ale situace, kdy je přece jen dobré některý z potravinových doplňků užívat. Například vrcholoví sportovci se bez specifických suplementů posouvají dopředu mnohem hůř než s nimi. Které se tedy dají zařadit mezi ty, co má smysl si je v takovém případě pořídit?

Rozhodně proteiny

Proteinové nápoje jsou při sportu, ale i pro hubnutí, dost užitečné pro svoji lehkou stravitelnost i pohodlné použití. Porcí proteinů po tréninku rychle doplníte vynaloženou energii a přispějete k regeneraci a stavbě svalové hmoty. Bílkoviny mají v těle ještě další důležité funkce, kromě toho, že patří k základní složce stavby svaloviny, jsou také transportérem minerálů a vitamínů v organismu. Spalují se pomaleji než sacharidy, takže nevodí pocit sytosti na delší dobu, což se dá dobře využít při hubnutí (zvýšením příjmu bílkovin na úkor jednoduchých sacharidů se omezí přejídání i chuť na sladké, takže se sníží celkový energetický příjem). Od samotného proteinového nápoje ale nelze čekat zázrak, pouze jeho pitím vám ani neporostou rychleji svaly, ani zázračně nezhubnete. Slouží výhradně k optimálnímu zvýšení množství bílkovin ve stravě.

Vitamíny

Zní to trochu jako protimluv, ale na správné množství vitamínů v těle strava často nestačí. Ten, kdo má výhodu, že si ovoce a zeleninu pěstuje sám, má vlastní farmu a tedy i zdroj kvalitního masa, vajec a mléčných výrobků, snad přísun vitamínů neřeší, všichni ostatní, kdo jsou odkázaní na potraviny nakupované v supermarketech zaručeně deficit vitamínů v organizmu mají. Ještě horší situace nastane, když je skladba potravy z nějakého důvodu jednostranná a některé složky chybí. Multivitamínové přípravky se rozhodně vyplatí užívat také v obdobích, kdy je větší výskyt virových onemocnění, protože podporují imunitu. Při výběru vitamínových doplňků je důležité jeho složení: kromě vitamínů řady B, C a D je dobré, když je obohacen i o některé minerály (železo, vápník…), ty nejlepší mají i probiotika či výtažky z rostlin.

Magnézium neboli hořčík

Záměrně ho uvádím samostatně, protože nedostatek hořčíku v organismu je mnohem rozšířenější, než deficit jakéhokoliv jiného prvku. Téměř tři čtvrtiny lidské populace se potýká s jeho nedostatkem (často aniž to tuší), z toho 20 % je pod polovinou doporučené denní dávky (DDD). Hořčík se ve stravě vyskytuje především v listové zelenině, v ořeších, v luštěninách nebo v celozrnných výrobcích, pokud ale nemáte perfektně vyladěný jídelníček, pravěpodobně i vám určité množství magnézia v organizmu chybí. Přitom má v těle zásadní úkoly:
  • upravuje elektrolytickou rovnováhu
  • zmírňuje únavu i stav včerpanosti
  • podporuje funkci svalů, nervů i normální energetický metabolismus
  • pomáhá při syntéze bílkovin i při dělení buněk
Je toho ještě víc, ale už jen kvůli těmto vlastnostem je pro sportovce hořčík nezbytný v množství odpovídajícímu DDD.  

Martin
19. Březen, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor