LIVE4LIFE    /    magazin    /    Suplementy – glutamin

Suplementy – glutamin

Magazín by Martin • 4. Duben, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Glutamin je neesenciální aminokyselina a tělo si ji tedy umí vytvořit samo. Proto bývá občas předmětem sporů, jestli je vůbec nutné ho doplňovat. Nechci svůj názor nikomu vnucovat, proto si nejdříve pročtěte fakta a pak se rozhodněte. Bílkoviny tvoří 23 základních aminokyselin a jednou z nich je glutamin. To, že je neesenciální znamená, že není nutné ji organismu doplňovat, protože je schopný si ji vytvořit sám. Pro běžné fungování naprosto jistě stačí množství, které si tělo dokáže syntetizovat z kyseliny glutamové (glutamátu), který v potravě najdete především v kaseinu a v pšeničné bílkovině. Sportovci ale mají své důvody, proč ho suplementují.

Něco na tom glutaminu je

Sice není glutamin součástí svalové bílkoviny, v kosterním svalstvu ho ovšem je až 60 % celkového množství všech aminokyselin. Jeho nepostradatelnou funkcí je zásobování dusíkem při různých biochemických reakcích v organismu, při jeho tvorbě se zase mozek zbavuje amoniaku. Slouží jako výživa pro bílé krvinky, takže je přímo odpovědný za podporu imunity. Vyživuje erytrocyty a buňky trávícího traktu, čímž podporuje jeho správnou funkci. Játra potřebují glutamin pro tvorbu významného antioxidantu gluthationu. Jestliže intenzivně trénujete, můžou játra potřebu glutaminu zvýšit až pětinásobně. Zároveň předchází hypoglykémii zvyšováním hladiny krevního cukru, zlepšuje vstřebatelnost kreatinu, je součástí resyntézy glukózy (glukogeneze) v játrech, při tvorbě močoviny v ledvinách a v mnoha dalších biochemických procesech, komplexně zvaných glukózo-alaninový cyklus.

Při zátěži organismu je nepostradatelný

Pro sportovce má ještě další úlohu: glutamin má schopnost blokovat kortizol, úhlavního nepřítele testosteronu, takže má antikatabolický efekt. Jako produkt metabolismu je nejvíc zastoupen v krevní plazmě a jako volná aminokyselina ve svalech. Ve stresové situaci, což může být například právě trénink, dochází k velkému zvýšení spotřeby glutaminu v organismu a je nutné ho doplnit. Při jeho nedostatku dochází ke zvýšené ztrátě svalových bílkovin (katabolismus) a snižuje se jejich tvorba (anabolismus). Díky všem svým vlastnostem se glutamin stává nepostradatelný pro organismus v zátěžových situacích, je tedy “podmíněně esenciální”. Na množství glutaminu závisí i doba regenerace po fyzickém vypětí.

Glutamin z pohledu tréninku

Když odhlédneme od všech funkcí, které glutamin v těle zastává v klidovém režimu, zůstává důležitá jeho funkce při a po tréninku. Během cvičení spotřeba glutaminu roste. Je vyplavován ze svalů do krevního řečiště a spotřebováván – čim intenzivnější trénink, tím vyšší úbytek. V době regenerace po tréninku se jeho přirozené množství v těle opět obnovuje, jestliže má na to dost času. Při krátkých přestávkách mezi jednotlivými tréninky se ale nemusí dostatek glutaminu vytvořit a jeho hladina postupně klesá. Tím dochází ke stavu, který dobře známe – k přetrénování. Nedostatek glutaminu ovlivňuje imunitní systém, zažívací proces a může způsobit i další zdravotní komplikace. Proto považuju za  nutné ho při zvýšené zátěži doplňovat.

Kdy a jak glutamin suplementovat

Vzhledem k tomu, že glutamin je palivem pro metabolické děje a tlumí chuť na sladké a na alkohol, je dobré ho doplňovat v období, kdy hubnete a rýsujete postavu. Pomáhá s nárůstem a regenerací svalové hmoty, jako prevence katabolismu, přispívá k rychlejší regeneraci, odstraňuje únavu po tréninku, podpoří zvýšení hladiny růstového hormonu a testosteronu a tím přispěje také ke zvýšení výkonu. Suplementace glutaminem je mimořádně důležitá, pokud se rozhodnete pro redukční dietu s omezením sacharidů a při proteinových dietách. Samozřejmě ho můžete nasadit i při objemovém tréninku, zvlášť v kombinaci s kreatinem. Nejvhodnější dávkování je v době bezprostředně po tréninku společně s proteiny. Druhou dávku si dopřejte před spaním, glutamin totiž výrazně zlepšuje kvalitu spánku.

Martin
4. Duben, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor