LIVE4LIFE    /    magazin    /    Arginin, pumpa pro svaly

Arginin, pumpa pro svaly

Arginin patří do skupiny aminokyselin, tedy látek, z nichž se v těle tvoří bílkoviny. Spolu s histidinem patří do skupiny semiesenciálních aminokyselin, to znamená, že tělo není schopno si dostatečné množství argininu samo syntetizovat. K protesyntéze, tedy stavbě bílkovin, je přitom využito jen takové množství všech aminokyselin, jaké odpovídá míře výskytu nejméně zastoupené aminokyseliny v organizmu. To je jeden z důvodů, proč sportovci arginin suplementují.

Funkce argininu v lidském těle

Arginin je odborníky považován za nejdůležitější aminokyselinu v souvislosti s udržením dlouhodobého zdraví. Sám  o sobě je znám asi 80 let, teprve od roku 1980 se ale zvýšil všeobecný zájem o něj, za což do značné míry může Nobelova cena udělená 3 americkým vědcům za výzkumy role l-argininu ve vztahu ke krevnímu oběhu. Úplně nejdůležitější rolí argininu v organizmu je fakt, že je výchozí surovinou k produkci oxidu dusnatého (NO) v těle. Tento plyn v organismu plní celou řadu velmi důležitých a na první pohled nesouvisejících úkolů:  zvyšuje pružnost a roztažnost tepen a cév, čímž se snižuje krevní tlak i zátěž srdečního svalu. Navíc urychluje tvorbu buněk imunitního systému v kostní dřeni a podněcuje uvolňování růstového hormonu z mozkového kmene.

Pozitivní účinky argininu

Důvodů, proč doplňovat arginin je celá řada, některé jsem již zmínil. Je to především příznivý vliv na imunitní systém (stimulací aktivity bílých krvinek a ochranou brzlíku – hlavní imunitní žlázy), výzkumy prokázaly, že dodávání argininu zvyšuje syntézu kolagenu a urychluje hojení tkání po operacích. Především ale zodpovídá za přenos oxidu dusíku a za přímé vylučování růstového hormonu. Růstový hormon představuje pro sportovce nárůst čisté svalové hmoty bez nežádoucího přibývání tuku. Oxid dusnatý se v lidském organizmu vytváří právě z argininu. Jeho dostatečné množství zlepšuje průchodnosti cév, toho využijete zejména při silovém tréninku. Použitím před tréninkem zajistíte optimální zásobení svalů živinami. Užitím argininu po tréninku zase urychlíte start proteosyntézy a efektivněji zastavíte katabolismus. Zároveň urychluje obnovu svalových buněk.

Použití a dávkování

Arginin sám o sobě funguje až ve vyšších dávkách, tedy v množství několika gramů, i když řada výrobců doporučuje nižší dávkování, cca 1-2 g. Často se ale kombinuje s jinými látkami, s nimiž se navzájem v účinnosti podporují. Kromě EGCG a niacinu (vitamín  B3) bývají součástí kombinovaných předtréninkových produktů s argininem citrulin, tyrosin, či taurin, po výkonu je vhodné smíchat s glutaminem, stejně jako pro podporu spalování tuku, případně společně s ornitinem. Arginin, ornitin i citrulin můžete klidně využívat společně. Působí buď na vyšší syntézu glukagonu, který následně ovlivňuje produkci růstového hormonu, nebo jako mediátor pro vyplavení vyššího množství růstového hormonu a stimulaci somatoliberinu (hormon, který uvolňuje růstový hormon). Použití argininu před výkonem zaručí dilataci cév a díky tomu napumpujete svaly nejen dostatečnou zásobou krve, ale hlavně potřebnými živinami. Objevují se ovšem i názory, že není nezbytné suplementovat arginin bezprostředně přetréninkem, protože nejsou prokazatelně lepší výsledky, než když ho suplementujete v klidovém období, například pravidelně ráno a večer. Použití po výkonu se díky argininu v kombinaci s glutaminem výrazně zlepšuje proteosyntéza a zastavují se katabolické jevy, kdy především kortizol iniciuje odbourávání svalových buněk. Pro podporu spalování tuku použijte na noc 5-10 g, může být v kombinaci s glutaminem, případně i ornitinem.
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor