LIVE4LIFE    /    magazin    /    Proteiny – izolát versus hydrolyzát

Proteiny – izolát versus hydrolyzát

Lidé se zvýšenou fyzickou námahou, a tedy i sportovci, mají vyšší nároky na příjem bílkovin, aby zajistily dostatečnou regeneraci a růst svalů. Proto k běžné stravě užívají ještě proteiny jako doplňky výživy, čímž si zajišťují jejich dostatečný příjem. Proteinové doplňky jsou dostupné v různých formách od instantních nápojů, pilulek, až po různé tyčinky a snacky. Obvykle tyto výrobky obsahují více než 20 – 30 g bílkovin v jedné dávce a často bývají ještě obohacené o vitamíny a minerály. Jsou tak zdrojem bílkovin a jiných živin, které napomáhají kulturistům a sportovcům zajistit si potřebný denní příjem.

Funkce proteinů v organizmu

Dostatečné množství proteinů ovlivňuje nejen zdravotní stav, ale také řadu tělesných funkcí. Například zrychluje metabolismus, na zpracování bílkovin totiž tělo spotřebuje víc energie. Nedostatečný příjem bílkovin naopak tělu stěžuje tvorbu energie z tukových zásob. Současně bílkoviny pomáhají snižovat hladinu inzulínu v krvi, čímž ovlivňují správnou regulaci energie. Správný přísun proteinů udržuje tělo v anabolickém stavu, z pohledu budování svalové hmoty jsou tedy nepostradatelné. Opakem anabolického stavu je katabolický stav, který při nedostatečném příjmu bílkovin naopak způsobuje úbytek svalů. V neposlední řadě zaručuje příjem dostatečného množství bílkovin organizmu potřebné aminokysliny, tedy stavební látky pro tvorbu růstového hormonu. Jeho nedostatek zpomaluje metabolismus, může vést ke snížení hustoty kostí, ztrátě svalstva a dalším zdravotním problémům, včetně psychických poruch. Hlídat si dostatečný příjem proteinů je tedy jedním ze zásadních pravidel každého sportovce.

Proteinové nápoje příjem usnadní

Je dokázáno, že pro maximální svalový nárůst je dobré přijímat proteiny v pravidelných intervalech během celého dne. Nejjednodušším způsobem, jak je doplnit i v náročných dnech, kdy na jídlo nezbývá příliš času, jsou proteinové nápoje. Díky nim nebudete hladovět a organizmus dostane svoji dávku bílkovin. Patříte taky k těm sportovcům, kteří si na noc dávají vaničku tvarohu, aby dodali tělu bílkoviny pro regeneraci a podporu syntézy svalových bílkovin? Dřív, než si tvaroh úplně zprotivíte, dejte si na noc raději protejnový nápoj. Výhodou je možnost obměňování chuti, takže se hned tak neomrzí. Další výhodou proteinových přípravků je skutečnost, že i při plném zasycení nezatěžuje trávicí systém, takže spokojeně spíte.

Syrovátkový protein – izolát nebo hydro?

Je řada zdrojů bílkovin, které se v současnosti používají na výrobu proteinových doplňků. Dostupný je například sójový protein, ovesný, hrachový, hovězí nebo syrovátkový.Ten ze syrovátky (WHEY) patří momentálně k těm nejlepším na trhu. Vede především v obsahu větvených aminokyselin, zejména pak leucinu, který funguje jako mediátor proteosyntézy a velmi efektivně podněcuje produkci inzulinu. Zároveň podporuje imunitu díky obsahu dalších bioaktivních látek. Protein se dá sehnat ve formě izolátu nebo hydroizolátu. Dřív, než se začnete rozhodovat, který z nich je lepší, pojďme si nejdříve říct, co je co. Izolát obsahuje více než 90% bílkovin a téměř žádný tuk a sacharidy. Je vhodný pro sportovce v období rýsovací diety, a to i pro osoby, které trpí například intolerancí na laktózu, ale také na mléčnou bílkovinu. Syrovátkový protein izolát je velmi dobře a rychle stravitelný, jedná se o jeden z nejlepších a nejefektivnějších jednosložkových proteinů vůbec. Hydroizolát je syrovátková bálkovina, která je enzymaticky rozložený na menší peptidy, tím se zajistí ještě rychlejší vstřebání a nástup účinku.  Toho je velmi dobré využít například bezprostředně po tréninku, kdy tělu dodáte spotřebovanou energii a současně bílkoviny pro brzkou regeneraci svalů. Pro běžné užití ale postačí izolát, ten je i cenově dostupnější.
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor