LIVE4LIFE    /    magazin    /    Nesmyslné diety

Nesmyslné diety

Magazín by Martin • 28. Březen, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Žijeme v době velkého nadbytku a ten se projevuje na postavách více než dvou třetin populace. Není proto nic divného, když se lidé s nadváhou snaží zhubnout. Divný často ale bývá způsob, jaký si ke shazování nadbytečných kilogramů zvolí. Diety hýbou světem. Vynalézavost v sestavování různých zaručených diet je nekonečná, diety jsou méně či více bizarní, bohužel některé až život ohrožující. Přesto ale miliony lidí raději drží dietu, než by svůj problém řešili systematicky a komplexně. Diety totiž slibují rychlý zázrak.

Přehnané diety

I velmi inteligentní lidé pustí do nesmyslné diety ve snaze shodit rychle aspoň pár kilo. Přitom stačí se jen trochu zamyslet a každému dojde, že když přibíral na váze několik let, nemůže tu zátěž shodit za pár dní. A kdyby se to i povedlo, těžko to bude mít trvalý efekt. Jenže pokud jde o hubnutí, všichni věří, že najednou přestanou všechny fyzikální zákony existovat. A že právě při hubnutí se dějí zázraky častěji než v ostatních oblastech lidského bytí. Jak jinak si totiž vysvětlit, že se najdou tisíce lidí, kteří drží diety, kde nejsou zachované ani základní živiny, organizmus je vystavován jednostranné stravě, často i hladovění. Takové diety jsou například ovocné, kdy se jí pouze vybrané druhy ovoce (nebo jen jeden druh – viz. jablková dieta) a u nichž se vychází z toho, že obsahují enzymy štěpící tuky v těle, a tedy je pomáhají odbourávat. Je samozřejmě nemožné, aby tělo dospělého člověka mohlo dlouhodobě přežívat každý den jen z necelého kilogramu ovoce, stejně jako nemůže existovat jen s přísunem 5 hrnků mléka denně nebo talířů tukožroutské polévky. Jestli při takových dietách ztratíte nějaké to kilo, je to na úkor vody v těle a svalů. Organizmus strádá a ihned po ukončení diety si vytvoří rezervu pro případ, že byste ho opět chtěli týrat hladem.  Shozená kila jsou brzy zpět a s nimi ještě pár rezervních navrch.

Diety, které fungují, ale…

Ve vší té spleti zaručených diet se najdou i takové, které skutečně fungují. Například středomořská dieta, založená na konzumaci ryb a plodů moře, rýže a semolinových těstovin, nezbytného olivového extra virgin oleje a spousty zeleniny (rajčata, papriky, okurky, lilek, cukety…) a podpořená vůní pískavice, římského kmínu a saturejky, která povzbuzuje trávení a látkovou přeměnu. S takovou dietou se nemusíte bát zdravotních následků, stejně jako u diet založených na zvýšeném příjmu bílkovin – Dukanova nebo Atkinsova. Využít toho, že tělo v ketóze začne spalovat vlastní tuky, není nebezpečné, pokud se dodrží důležitá pravidla: denní příjem nejméně 50 gramů sacharidů, díky nimž může fungovat mozek, přísnou nízkosacharidovou fázi držet jen po omezenou dobu (max. 2 týdny), případně nezapomínat na odlehčující dny, kdy si můžete dát v podstatě cokoli. Právě takto upravenou Atkinsovou dietou se zbavují tuků například někteří kulturisti před závody. Na stejném principu fungují sacharidové vlny, kdy v  podstatě ošálíte metabolismus postupným snižováním příjmu sacharidů až na hranici 50 g za den a opět postupně přidáváte. Tělo tak nemá pocit strádání a začne spalovat tuky z vlastních rezerv. K fungujícím dietám můžeme zařadit i paleo stravu, tedy dietu založenou na jídelníčku našich pravěkých předků – lovců a sběračů. Nic z toho, co nepatří do zdejší lokality, tedy jižní ovoce a zelenina či brambory, se nesmí. Ani obiloviny a luštěniny, protože tam už je předpoklad zemědělství, což lovci mamutů ještě neovládali. Přesto ani s těmito dietami neuspějete dlouhodobě. Proč? Protože když se po čase vrátíte ke způsobu, jakým jste se stravovali předtím, dojde k běžnému jo-jo efektu.

Dieta versus hubnutí

Jestli chcete opravdu a navždy shodit přebytečné tuky, přestaňte držet diety, ale upravte si jídelníček. Jestli chcete omezit sacharidy, především jednoduché cukry a škroby, udělejte to. Jestli chcete přejít na paleo, raw, veganskou nebo vegetariánskou stravu, račte. Jen to nemějte za dietu, se kterou za měsíc dva skončíte a budete věřit, že už nepřiberete. Zvolte si novou stravu jako svůj životní styl, ze kterého nebudete chtít vystoupit. Mnohem jednodušší způsob hubnutí ale nespočívá ani tak v jiném jídelníčku, jako v objevení radosti z pohybu. Když se budete víc hýbat, začnete pravidelně cvičit, chodit na procházky, běhat, plavat, můžete si v přiměřeném množství klidně dát všechno na co máte chuť.

Martin
28. Březen, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor