LIVE4LIFE    /    magazin    /    Nebojte se pozdní večeře, pomůže vám dosáhnout výsledků

Nebojte se pozdní večeře, pomůže vám dosáhnout výsledků

Magazín by Martin • 16. Duben, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Je hodně rozšířeným jevem, že lidé, kteří se snaží zhubnout, jí nejpozději kolem šesté hodiny večer a spát odchází v podstatě hladoví. Tenhle zvyk vznikl v době, kdy se všeobecně chodilo spát brzy, protože většina pracujících byla v šest u strojů. Ale večeře v šest nestačí. Náš životní rytmus se ale změnil a s ním i doba uléhání ke spánku. Jestliže chodíte spát kolem půlnoci, večeře v šest nejen že nepomůže hubnout, naopak může být příčinou dalšího tloustnutí. Pojďme si nejprve popsat, co se děje v těle, když večeříte brzy.

Jíst později je zdravější

Když si dáte večeři kolem 18.00 a jdete spát po jedenácté hodině, obvykle už usínáte s velkým hladem. Tím, že organizmus dostal živiny před 5 – 6 hodinami, odsuzujete ho k dlouhé době bez jídla, tedy ke strádání. Proto první, co ráno tělo udělá, je, že si snídani (a případně i svačinu) uloží do tukových zásob, aby se připravilo na další období hladu. Večer se toto opakuje a příští den znova. Organizmus si neustále ukládá do tuků první jídlo nebo jídla po hladovějící noci, protože se tvoří zásoby. Během noci nespaluje energii z jídla, jak by měl, ale čerpá ji ze svalů . Tento způsob je samozřejmě špatný a při budování svalů naprosto nesmyslný. Jestli nechcete, aby si organizmus odbourával svalovou hmotu a ukládal tuky, ale aby fungoval přesně opačně, měl by neustále přijímat energii z potravy, tedy poslední jídlo by mělo být optimálně cca dvě hodiny před usnutím.

Není ani tak důležité kdy, ale co

K tomu, abyste úspěšně spalovali tuky a budovali svaly, není ani tak nutné hlídat, kdy přesně jíte snídani, oběd či večeři, ale jaké živiny v kterou denní dobu konzumujete. Tělo přijímá tři základní skupiny potravy, a to jsou sacharidy, bílkoviny a tuky. Jestliže je dostává dlouhodobě ve vyváženém poměru, má dost energie na všechny tělesné funkce a nepotřebuje si ukládat zásoby. Když navíc budete jíst s určitou logikou, vaše snaha o vyrýsované tělo se zefektivní. Například je velmi vhodné jíst odpoledne a večer převážně lehkou, na bílkoviny bohatou stravu, protože proteiny se navazují na růstový hormon, který obnovuje svalovou tkáň a udržuje vysoký bazální metabolismus. V souvislosti s tím bychom večer vůbec neměli jíst ovoce, protože cukry v něm obsažené blokují tvorbu růstového hormonu a dalších hormonů, které podporují metabolismus a regenerují svalovou tkáň, zastaví. Navíc zvyšují množství triglyceridů v krvi, takže je vyšší i cholesterol.

Ráno sacharidy na energii, večer bílkoviny na stavbu

Naše tělo je velmi inteligentní systém a pracuje efektivně, pokud ve správnou dobu dostane, co potřebuje. Dopoledne potřebuje nejvíc energie, proto je dobré do stravy zařadit sacharidy, především ty složité, a tuky. Asi po dvou hodinách tělo spotřebuje energii z potravy a pustí se do spalování vlastních zásob, tedy tuků. Pauza mezi jednotlivými jídly by tedy měla být asi tři hodiny, aby měl organizmus čas pálit ze svého. Nebojte se zařadit do jídelníčku kvalitní tuky, jsou pro správné fungování organizmu důležité. Tuky jsou zásadní pro vstřebávání některých vitamínů, a jestli je tělu nedodáte, bude urputně lpět na zásobách, které si vytvořilo. Odpoledne už nepotřebujeme tolik rychlé energie, takže sacharidy a tuky omezíme a jíme víc bílkovin. Díky nim nám poroste svalová hmota a právě ve svalech se pálí energie z vlastních tuků. Mezi nárůstem svalů a metabolismem tuků existuje přímá úměra. V noci tělo kompletně regeneruje, produkuje hormony a věnuje se i k obnově svalových tkání. Všechny tyto procesy souvisí i se spalováním tuků, proto se doporučuje spánek nezanedbávat, jestli se chcete přebytečného tělesného tuku zbavit. A to je také důvod, proč mu na noc dopřát trochu energie z proteinů.  .

Martin
16. Duben, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor