LIVE4LIFE    /    magazin    /    Čím nejlépe nahradit maso – kvalitní bílkoviny z rostlinných zdrojů

Čím nejlépe nahradit maso – kvalitní bílkoviny z rostlinných zdrojů

Když sportujete a rozhodnete se přejít na některý způsob stravování bez konzumace masa, je prvořadou otázkou, čím nahradit maso, aby měl organizmus k dispozici dost kvalitních bílkovin na stavbu svalové hmoty. Před časem jsme už psali o vrcholových sportovcích – vegetariánech, je tedy jasné, že nejíst maso se dá bez obav, že byste ztratili svaly, tedy sílu a výkon. Existuje totiž překvapivě široký výběr možností: rostlinné bílkoviny tak kvalitní, že při jejich zařazení do jídelníčku absenci masa na sobě ani na svém těle nepoznáte.

Vegetariánské steaky

Jestli jste se tedy z nějakého důvodu rozhodli přestat jíst maso, možná vám v první fázi bude chybět chuť jídel z masa – grilovaných steaků, burgerů nebo například masozeleninových směsí alà čína. Pro ten případ najdete v obchodech slušné náhražky, které můžete marinovat, grilovat a upravovat stejně, jako plátek masa, případně nakrájet na nudličky a připravit si něco z Orientu.

Robi maso

Na rozdíl od klasického, neobsahuje skoro žádný tuk, navíc má nízký podíl sacharidů a svou koexistencí se masu velmi podobá. To je důvod, proč vegetariáni, jimž chuť mas chybí, tento výrobek vyhledávají. Dobře na sebe váže chuť koření, což je velká výhoda, protože samo o sobě vlastně žádnou nemá. Vyrábí se ze směsí rostlinných bílkovin, především pšeničných a rýžových bílkovin, pšeničných klíčků a červené řepy.

Sójové maso

Je známější a rozšířenější alternativou, kterou seženete i v supermarketech. V podstatě se jedná o dehydrovaný sójový protein, takže jde zase o významný zdroj bílkovin ( cca 49 g ve 100 g výrobku). I sójové maso se dá použít stejně jako běžné maso, prodává se v plátcích, kostkách, nudličkách nebo jako drť.

Seitan

Jedná se o čistý pšeničný lepek, který je velmi ceněnou náhradou za maso u veganů a makrobiotiků, už jen proto, že se dá poměrně snadno vyrobit v domácích podmínkách. Pokud vás děsí slovo lepek, je třeba si uvědomit,  že gluten (lepek) je nejčistší forma pšeničné bílkoviny, která sama o sobě je velmi lehce stravitelná. K problému může dojít jen v kombinaci se škroby, protože pak se netráví v žaludku, ale putuje do střev. Tam, při intoleranci, může způsobit problém, pro zdravé lidi ovšem riziko nepředstavuje.

Pestrá strava bez náhražek

Nemusíte se shánět po výrobcích, jimiž v potravě nahradíte maso co do chuti i do obsahu bílkovin, i bez těchto náhrad najdete kvalitní rostlinné bílkoviny v dostupných potravinách. Jsou to hlavně luštěniny a obiloviny, které výživoví poradci doporučují konzumovat spolu, protože samostatně je jejich obsah aminokyselin neúplný, ale spolu dají dohromady celé spektrum. Nové poznatky jsou tolerantnější – stačí, když obiloviny a luštěniny zařadíte do jídelníčku ve stejný den, tělo si s tím umí poradit. Pokud jde o množství bílkovin, pohybuje se jejich obsah v luštěninách kolem 20 %, naklíčená pšenice obsahuje asi 29 % bílkovin. Sója a sójové výrobky představují velkou zásobárnu kvalitních bílkovin, u bobů ale opatrně, obsahují kyselinu rytinovou, která může způsobit zažívací potíže. Sójové boby se doporučuje fermentovat nebo dál zpracovat, například na sójové mléko nebo tofu. Dalším významným zdrojem bílkovin jsou ořechy a semínka, proto se doporučuje jejich častá konzumace. Uvědomte si ale, že současně obsahují i hodně tuku, proto opatrně s množstvím, zvlášť když shazujete kila.

Bílkovinné bomby

Možná jste to nevěděli, ale úplně největším zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin jsou spirulina (přes 60 %) a chlorella (58 %). Tyto sinice ze sladkovodních jezer s vysokým obsahem protizánětlivého a antioxidsčního chlorofylu obsahují velmi kvalitní lehce stravitelné bílkoviny s celým spektrem 18 aminokyselin, včetně esenciálních. Kromě cenného množství proteinů jsou ještě nabité vitamíny, minerály a řadou dalších prospěšných nutrientů, takže hlavně teď na jaře jsou skvělými doplňky stravy pro všechny.
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor