LIVE4LIFE    /    magazin    /    Chilli, skvělý pomocník pro spalování tuků

Chilli, skvělý pomocník pro spalování tuků

Magazín by Martin • 2. Duben, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Indiáni znali malé papričky bohaté na kapsaicin, vitamín C a karoten už v 6. století před naším letopočtem. Po objevení Ameriky, v době kdy začal kvést zámořský obchod, se tyto papričky rozšířili také do Evropy. Právě vysoký obsah kapsaicinu může za jejich štiplavost, pro nás je ovšem zajímavý pro svůj termogenní efekt. Díky němu tělo spaluje víc tuků, takže se dá říct, že chilli podporuje hubnutí. Co je termogenní efekt? Termogeneze je zvýšení vnitřní teploty organismu nějakou látkou, hormony nebo pohybem. Aerobní cvičení je typickým příkladem termogenního pohybu: tělo se během cvičení zahřeje spalováním kalorií z tuků a následně pocením ochlazuje. Z hormonů jsou to například ty produkované štítnou žlázou – když žláza špatně funguje, tělo nespaluje tuky, nemá energii, dochází k únavě a přibývání na váze. Termogenní procesy jsou spojené s tuky zcela pochopitelně. Tuky se totiž spalují nejefektivněji při teplotě kolem 42° C a zvýšit vnitřní tělesnou teplotu na požadovanou hladinu dokáže právě termogeneze.

Chilli dokáže zahřát

Některé potraviny nebo spíš látky v nich mají termogenní efekt také a proto se doporučují pro zlepšení spalování. Jak jsem se zmínil na začátku, umí to i kapsaicin obsažený v chilli papričkách. Množství této látky ovlivňuje pálivost jednotlivých druhů papriček, čím víc kapsaicinu obsahují, tím pálivější chilli papričky jsou. V současné době je známých několik set druhů různě pálivých papriček, jejich pálivost se uvádí v jednotkách SHU (Scowille Heat Units = jednotky pálivosti). Běžná pálivost chilli se pohybuje kolem 50 000 SHU, jsou ale takové, které mají i mnohem větší hodnoty. Například nejpálivější Pepper X obsahuje až 3 180 000 SHU; představte si, jak malý kousíček z ní by stačil k tomu, abyste se zpotili. Pro běžnou potřebu bohatě stačí například habaneros nebo jalapeňos, oblíbené v Mexiku a jižních státech USA. Opravdovou pikantností jsou jalapeňos zauzené, ty se přidávají do různých dochucovadel (omáška adobo). 

Další látky s termogenním úinkem

Vedle kapsaicinu obsaženém v chilli mají termogenní efekt například piperin obsažený v pepři, zingeron získávaný ze zázvoru, podobně na organismus působí skořice nebo pomerančovník hořký, který obsahuje látku synefrin. Nejznámější látkou s termogenním efektem je pak kofein, ten má navíc i diuretické účinky, proto jsou hlavně při hubnutí oblíbené potravinové doplňky s guaranou, která přírodní kofein obsahuje. Všechny tyto látky jsou užívány výrobci potravinových doplňků do přípravků na hubnutí a spalování tuků. Kapsaicin z chilli papriček není výjimkou.

Zařaďte chilli do jídelníčku, má další zdravotní účinky

Pro sportovce je chilli zajímavé právě z hlediska spalování tuků, má ale další účinky, pro které se vyplatí používat ho při přípravě jídel. Zaprvé zrychluje metabolismus: když sníte chilli papričku, tělo dostane šok, díky kterému zrychlí spalování až o 25 %. Chilli také zvyšuje pocit sytosti a omezuje chuť na sladké a tučné. Stává se tak dobrým pomocníkem při implementaci zdravějšího jídelníčku do života. Kapsaicin také upravuje vylučování žaludečních šťáv, čímž zlepšuje trávení. Navíc působí antibakteriálně, takže ničí choroboplodné zárodky ve střevech. Je dokázané, že v zemích, kde se chilli běžně používá, je nižší počet srdečních infarktů nebo plicní embolie. Chilli papričky, podobně jako aspirin, dokážou ředit krev a bránit vzniku krevních sraženin. Kapsaicin umí ovlivnit i průběh chronických zánětů dutin, zpomaluje vstřebávání cukru do krve, podle některých studií dokáže i likvidovat rakovinné buňky tím, že napadne jejich energetická centra (mitochondrie). Tím se růst rakovinného bujení zastavuje. Chilli je zdravé koření se spoustou zajímavých efektů pro sportovce. A hlavně je to fakt účinný spalovač tuků, takže jestli jste ho doteď nepoužívali, začněte a zažijte změnu,.

Martin
2. Duben, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
Zatím žádný komentář

Přidej svůj názor