Běh jako styl života

Live4Life Blog by Martin • 10. Leden, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Žijeme v době, kdy se z našich životů postupně vytrácí přirozený pohyb – chůze, běh, manuální práce. Autem jezdíme i krátké vzdálenosti, většinu dne prosedíme, ať už v práci nebo doma. To je jeden z důvodů, proč lidská populace tloustne.

Problém s obezitou je v zemích se západní kulturou opravdu velký a pokud se nezačneme všichni hýbat, civilizační choroby nás dostanou. Kromě kardiovaskulárních a metabolických onemocnění nám ve vyšší míře hrozí i onkologické nálezy, protože se naše tělo nedostatečně okysličuje. Přitom stačí do našich životů zařadit několik hodin pohybu týdně.

Na druhou stranu existuje dnes už početná skupina lidí, která se s pohybem natolik sžila, že se stal přirozenou součástí jejich dnů, životním stylem, vášní.

Proč je dobré začít běhat

To, že se při běhání dobře hubne, je jen jeden z mnoha důvodů, proč je dobré s ním začít. Kromě toho se celkově zlepšuje nejen fyzická, ale i psychická kondice. Mozek je o 25% lépe zásobován kyslíkem, zlepšuje se jeho aktivita a paměť. Už pětiminutový běh denně omezuje o polovinu riziko kardiovaskulárních onemocnění, úžasně posílíte srdce a plíce.

Pravidelné běhání zlepšuje náladu a úplně odvrátí depresivní stavy. Díky endorfinům a neurotransmiterům, jako je dopamin a noradrenalin, které se vám začnou vyplavovat do krve, se dostavuje pocit štěstí, často až euforie, stáváte se optimistickými, dobře naladěnými a mnohem čilejšími, než po odpoledním vysedávání u televize. Pravidelným běháním se proměňuje nejen vaše tělo, imunitní systém a mysl, ale i pohled na svět, zvlášť když si dopřejete ten luxus a běháte v přírodě.

Jak se připravit na pravidelný běh

Jestliže patříte k lidem s výraznou nadváhou, nepouštějte se ihned do ostrého běhu, začněte chůzí s trekingovými holemi. Naučíte se zapojovat všechny svaly a na běh se připravíte postupně. Běhání je zpočátku velmi náročné, dokud si neposílíte plíce a celkovou kondici. Při prvním běhání klidně střídejte běh s chůzí, nepřepínejte se, to by později mohlo vést ke ztrátě motivace. Nezapomeňte, že běháte nejen pro zdraví, ale také pro radost, pro lepší náladu, proto si vědomě kontrolujte pocity, které ve vás běhání vyvolává. Zlepšení pocítíte během několika týdnů, fyzické i psychické, jen je dobré tak dlouho vydržet. Až budete běhat déle, budete rádi, že jste tu počáteční nepohodu ustáli a dali svému organismu šanci.

Kromě přípravy tělesné je nezbytné i dobré vybavení. I když vyběhnout ven můžete v podstatě v čemkoliv, je dobré mít pohodlné oblečení a především správnou obuv. Tu vybírejte nejen podle velikosti, při výběru zohledněte i terén, jaký pro běh zvolíte, jestli rovný asfalt nebo nezpevněné lesní cesty. V každém případě by měla poskytovat pohodlí. Při běhu v zimě nezapomeňte na čepici nebo čelenku  rukavice. I když se budete cítit dost zahřátí, ruce a uši by to mohly cítit jinak.

Než se konečně rozeběhnete

Máte pohodlnou obuv a oděv, který dobře saje pot, nezbývá, než se rozeběhnout. Ještě než to ale uděláte, je dobré si říct něco o technice a dýchání. Pokud jde o tu techniku, nezapomeňte při běhu zapojit ruce a tím i svaly horní části těla. Při běhu nedopadejte na paty a malinko se vychylte dopředu, tak se vaše tělo bude cítit nejpřirozeněji.

Než se pustíte do ostrého běhu, nejprve si trochu protáhněte svaly, rozcvičte se. Jestliže rozcvičku vynecháte, hrozí riziko natažení nebo dokonce natržení svalu. I po běhu je dobré svaly ještě jednou protáhnout, vyhnete se tak nepříjemným bolestem v následujících dnech.

Běh je jeden z nejpřirozenějších pohybů člověka a v důsledku mu dělá velkou radost. To poznali už miliony lidí a můžete ten pocit zažít i vy. Stačí se jen rozeběhnout… a vytrvat. Zpočátku to bude náročné, možná to bude trochu bolet, ale když to nevzdáte, váš život získá nový rozměr.

Martin
10. Leden, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone